Dyslexie: stoornis of intelligentie

Lezing - 's avonds - voor iedereen die belangstelling heeft

Deze lezing gaat vooral over het conceptuele denken dat dyslectici gemeen hebben met mensen met ADHD, ADD, dyscalculie, autisme en hoogbegaafdheid.

Sjan-geeft-een-lezing-2017Dyslexie is in de overtuiging van menig deskundige in Nederland een leerstoornis die zich puur richt op de verwerking van taal. Daarmee wordt dyslexie nogal eenzijdig benaderd en worden volwassen dyslectici in hun werk vooral op hun taalvaardigheden beoordeeld.

Dyslexie komt in belangrijke mate voort uit een andere manier van denken, die wij het conceptuele denken noemen. Het is die manier van denken die de basis vormt tot het hebben van succes en tot het ontwikkelen van een eigen manier van werken in de studie of op het werk. In die eigen manier van werken is het mogelijk om sneller te lezen, beter te schrijven, duidelijker te communiceren en een brug te leggen tussen conceptuele denkers en lijndenkers.

Inhoud van de lezing:

Sjan Verhoeven gaat in deze lezing in op:

  • wat is dyslexie meer dan niet goed zijn in lezen en schrijven;
  • hoe werkt een conceptueel denkend brein;
  • faalangst en dyslexie, een machtig verbond;
  • hoe zij werkt met dyslectici en welke resultaten zij behaald.
  • opmerkelijkste resultaat is dat zij dyslectici - ongeacht hun opleidingsniveau - aan het lezen en schrijven krijgt vanuit zelfvertrouwen;
  • de specifieke talenten van dyslectici en andere conceptueel denkers;
  • zijn dyslectici te genezen?


Praktische gegevens:

Datum:Zie de Agenda
Waar:Dynamika, Oostenburgervoorstraat 126,1018 AX Amsterdam.
Soms ook op andere locaties, zie Nieuws of Agenda
Tijd:19.30 – 21.30 uur
Kosten:€  10,00
Voor wie:

Voor dyslectici, hun partners en ouders van dyslectische kinderen. Professionals die dyslectici begeleiden, mensen uit het onderwijs en verder voor iedereen die geïnteresseerd is. Ook erg interessant voor mensen met ADHD, ADD, dyscalculie, autisme en hoogbegaafdheid.

 

Aanmelden / meer informatie

Over de spreker:

Sjan Verhoeven, zelf dyslectisch en hoogbegaafd, heeft ADHD en dyscalculie. Dat is een veel voorkomende combinatie en alles te maken met de comorbiditeit van deze verschijnselen. Zij traint en coacht dagelijks volwassenen met dyslexie, AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid en dyscalculie. Zij heeft haar eigen worsteling met dyslexie omgezet in een methode om conceptueel denkers te laten functioneren vanuit hun kwaliteiten. En het werkt!

Reacties van bezoekers:

Docente, 44 jaar:

Beste Sjan, ik wil je bedanken omdat wat je vertelde op veel vlakken echt heel herkenbaar was. Ook bedank ik je omdat jij dat pad van vallen en opstaan hebt willen bewandelen en onderzoeken, waardoor je nu vanuit je ervaringen dit met ons kon delen. En ook omdat je zo open was om je eigen gedachten te benoemen terwijl je een vraag beantwoordde, waardoor ik via jou inzicht kreeg in hoe het bij mij werkt. Dank, dank, dank. Ik heb geen idee hoe deze ervaring verder voor mij gaat werken, maar dat het helpt meer thuis te komen bij wie ik ben, weet ik zeker! Natuurlijk heb ik naar aanleiding van jouw lezing 1000 vragen, maar ik snap door jouw lezing nu ook dat dit ook bij dyslexie hoort. Heel veel blijmoedige groeten!”

Moeder, 61 jaar:

Nu snap ik waarom ik mijn dochter en mijn man niet altijd goed begreep. Hij praat altijd in conclusies en dan volg ik het niet meer. Sterker nog: ik irriteerde mij er altijd aan. Nu begrijp ik dat we gewoon allebei een andere manier van denken hebben. Dit had ik graag eerder geweten, maar vroeger was dit niet bekend."

Een deelneemster van de 4-daagse training, 28 jaar:

Ik heb weer genoten vanavond! Dank voor je lezing. Mijn ouders vonden het ook erg leuk, mijn moeder vooral herkenbaar en voor mijn vader gaf het weer wat meer duidelijkheid en begrip. Het was voor mij erg fijn om mijn ouders te kunnen laten zien waar ik nu mee bezig ben en wat mij zo goed doet! Ik ben weer thuis gekomen met een brede lach op mijn mond en vol energie! ;) Dank!"