website element

Tips & Trucs

Neem beter informatie op, geef meer structuur aan wat je wilt vertellen, voel je beter in je lijf of krijg meer energie met de volgende tips. Meer tips vind je in ons boek!

Mindmappen

Mindmap-dyslexie-boekDe beste tip die we je kunnen geven is om te gaan mindmappen, d.w.z. het opschrijven van informatie:

  • die anderen je vertellen en die je wilt onthouden;
  • die je leest in een boek en wilt onthouden;
  • als je zelf iets wil vertellen en via deze manier je gedachten wilt ordenen;
  • als je een idee op papier wilt zetten en je gedachten wilt ordenen.

Koop een pak schrijfstiften en gebruik verschillende kleuren bij het maken van een mindmap:

  • begin met noteren van datgene wat het eerste in je op komt, ook al lijkt dat voor jou onlogisch of te simpel of onnodig!
  • werk met kleuren: gebruik of ontdek welke kleuren voor jou het beste of prettigste werken;
  • gebruik symbolen, plaatjes en steekwoorden, werk met schema's, dat wat jij prettig vind;
  • hoe meer je het gebruikt, des te meer het voor je gaat werken!

Alle overige instructies over het mindmappen vind je in hoofdstuk 8 van het boek "Dyslexie: stoornis of intelligentie!"

Mindmap-programma's

Mindmappen is dus een geweldige techniek om informatie te onthouden en te reproduceren. Het is een techniek die heel goed past bij de manier van informatie verwerken van conceptueel denkers. Er zijn tegenwoordig ook heel handige mindmap-programma's voor op de computer, telefoon en tablet. SimpleMind is bijvoorbeeld een heel fijne en kun je gratis een maand uitproberen:
http://www.simpleapps.eu/simplemind/

Cranio-sacraaltherapie

Cranio-sacraaltherapie is een waardevolle therapie voor volwassenen (en kinderen) met dyslexie, ADHD en/of ADD. Een behandeling met deze therapie kan er ook voor zorgen dat de letters in een tekst minder gaan dansen, dat je meer rust en ontspanning in het lichaam ervaart en o.a dat je helderder in je hoofd bent. Sjan Verhoeven is cranio-sacraaltherapeut, maar met deze link vind je ook een therapeut bij jou in de buurt.

De lichttherapielamp

Veel mensen blijken in de winter meer dan normaal problemen te hebben met afnemende energie. Werkstukken komen niet af, de concentratie is moeilijker vast te houden, van een tentamenweek moet je echt ‘herstellen’ en eigenlijk voel je je voortdurend moe…..
Het kernprobleem is de vitamine D die je opdoet door zonlicht. Het lichaam slaat vitamine D weliswaar op, maar zes weken na de laatste zonnige dagen, is het reservoir leeg.
Het is belangrijk om – wanneer het even mogelijk is - het daglicht buiten op te zoeken en in beweging te zijn. Dus: wat vaker op de fiets of een halte lopen, ook al is het koud buiten!
Blijkt dit toch niet voldoende, dan helpt de daglichtlamp je in een kuur van 10 dagen de winter door.

Door gedurende de gehele winter te studeren of te werken (tot maximaal 16.00 uur) voor zo'n lamp voorkom je veel onrust en kun je je veel gemakkelijker concentreren.
Voor meer informatie zie: www.lichttherapie.nl

Tip: De huisarts raad overigens iedereen aan om, van september t/m april, extra vitamine-D pilletjes te slikken (Bijv. D10 van Orthica - we hebben geen aandelen in Orthica!). Dat helpt sowieso tegen de wintermoeheid waar veel mensen in Nederland last van hebben.