Kapitaalvernietiging onder jongeren.

Studeren-met-dyslexie-button-kleinLaatst gaf ik een training aan 4 studenten van het HBO en de Universiteit met dyslexie, van 19 - 23 jaar. Briljante studenten en erg gemotiveerd. Voor projecten halen ze hele goede cijfers en vervolgens zakken ze voor de taaltoets. Met het gevolg dat studenten met de nieuwe regeling niet door mogen naar het 2e jaar. En ondertussen een (bij)baan hebben in het werkveld en daar zeer gewaardeerd worden.

Een student maakte de opmerking: "Wat heeft het nog voor zin om te gaan studeren, deze taaltoets haal ik toch niet". Hoe triest kan het zijn, dat je gemotiveerd bent, dat je intelligent bent en dat je toch de studie uitgegooid wordt vanwege een taaltoets! Een toets die gedaan moet worden met het argument: “Als je instructies niet kunt lezen, kun je de opdrachten niet uitvoeren.“ Een argument waarop ze nota bene in de taaltoets niet getoetst worden! Er wordt namelijk getoetst op met name foutloos schrijven zonder gebruik te mogen maken van de spellingscontrole op de computer, maar wel met een papieren woordenboek! In welke tijd leven die toetsenmakers? We gebruiken tegenwoordig toch allemaal een computer met spellingscontrole en Google als we een woord niet kennen?

Is dit reëel of is dit kapitaalvernietiging? Is dit stimulerend voor de jeugd van tegenwoordig? Zij hebben immers de toekomst, wordt gezegd! Hebben zij op deze manier nog wel een toekomst? Is dit rechtvaardig of is dit een manier om mensen uit te sluiten die nu eenmaal andere kwaliteiten hebben dan foutloos te schrijven! Kwaliteiten als opmerkzaamheid, vernieuwend zijn, sterke intuïtie, slim, erudiet, eigenzinnig, buiten de kaders kunnen denken, initiatiefrijk en op kansen reagerend. Hebben zij geen recht op hoger onderwijs? Hebben wij hen niet ontzettend hard nodig in onze maatschappij?

Wil je ook onze training Effectief studeren volgen? Klik hier. Of meer lezen over studeren en jongeren? Klik hier.

« terug naar overzicht