Sjan Verhoeven (1963)

Sjan VerhoevenHet conceptuele denken speelt al vele jaren een centrale rol in mijn werk als coach, trainer en cranio-sacraaltherapeut. Mijn ervaring is dat wanneer je je eigen dyslexie, AD(H)D, dyscalculie, hoogbegaafdheid of autisme serieus neemt en echt wilt weten hoe jouw rechter brein werkt, je kunt werken aan de acceptatie ervan. Dan ga je in je werk en je leven beter functioneren. Zelf ben ik dyslectisch en hoogbegaafd en heb ik ADHD en dyscalculie. Wat ik heb geleerd over al deze labels, zowel over de negatieve als de positieve aspecten, geef ik graag door aan anderen. Het inspireert mij als mensen met meer plezier en vanuit hun kwaliteiten gaan werken en leven. Dit kan naar mijn mening alleen als je het totaalbeeld van de mens meeneemt in de coachgesprekken of training. Ik richt mij bijvoorbeeld op:

  • de informatieverwerking van de hersenen in het algemeen en die van conceptueel denkers in het bijzonder;
  • de invloed van de eigen schoolloopbaan op het huidige functioneren en mogelijke faalangst die daaruit uit voortgekomen is;
  • de overlevingsstrategieën die iemand hanteert;
  • de lichaamshouding en de energiehuishouding;
  • de talenten die je als mens en als conceptueel denker hebt.

Als mens en coach ben ik enthousiast, energiek, liefdevol en bied ik een plek waar mensen zichzelf kunnen zijn met alles wat er is. Ik kan goed doorzien waar het precies knelt als iemand een probleem ervaart door zijn label(s) en wat iemand kan doen om zich beter te profileren. Ik zie hoe mensen met hun energie omgaan en draai niet om de feiten heen.

Opleidingen

Door de jaren heen heb ik veel met mijn eigen dyslexie geworsteld. Die stond het meest voorop. Dat is ook in mijn opleidingsloopbaan te zien. Ik ben begonnen met de huishoudschool, ben via het MBO opgeklommen naar het hoger beroepsonderwijs en heb daarna een post-HBO Sociale Interventiekunde afgerond. 
Ik ben breed opgeleid. Alle studies die ik de laatste jaren heb gedaan, heb ik gedaan vanuit de wetenschap dat dit iets voor volwassenen met dyslexie op kan leveren. Gaandeweg het werken met dyslectici heb ik ontdekt dat mijn ontembare energie voortkomt uit mijn ADHD en mijn rekenprobleem dyscalculie heet. Na het doen van een IQ-test kwam ik erachter dat ik op een aantal onderdelen ook hoogbegaafd ben. Sindsdien snap ik waarom ik op school onderpresteerde en onder aan de ladder ben begonnen. Het conceptueel denken is de grote gemene deler in al deze labels.

De belangrijkste opleidingen voor mijn huidige werk zijn:

  • Inner Child Therapy bij Indra Torsten Preis te Wilrijk, België
  • De 3-jarige opleiding tot trainer en coach bij het ITIP, Instituut voor Toegepaste Integrale Psychologie te Zutphen
  • Cranio-Sacraaltherapie aan de Belgian Cranio- Sacral and Meditation Society van Etienne Peirsman te Amsterdam
  • Medische Basisopleiding aan het Sutherland college in Amsterdam.
  • Brainwave 1 training bij het AlphaLearning Instituut in Zwitzerland bij Sean Adam, daardoor gecertificeerd als een AlphaLearning Instructor
  • Post-HBO Sociale Interventiekunde, Hogeschool Rotterdam
  • HBO Sociale Academie, Hogeschool Driebergen-Zeist

Werkgeschiedenis

  • Ik werkte jarenlang als sociaal-cultureel werker in het buurtwerk en als projectleider en coach in diverse projecten in het opbouwwerk. 
  • In 2000 heb ik als vrijwilliger bij de vereniging 'Woortblind' het landelijk netwerk 'Arbeid en Dyslexie' opgericht. 
  • Sinds 2001 werk ik als zelfstandig interim-manager, trainer en coach bij Dynamika. 
  • Vanaf 2007 ben ik fulltime bezig met het trainen en coachen van volwassenen  met dyslexie, AD(H)D, dyscalculie, hoogbegaafdheid en autisme.

Onderscheidingen

Publicaties