website element

Boek: "Dyslexie: stoornis of intelligentie"

Faalangst en prestatiedrang omzetten in succes

Lees in onze boeken daar waar 'dyslexie' staat 'conceptueel denken' en je leert veel over:

  • je brein;
  • waarom het je niet lukt te doen en te zeggen wat je je voorgenomen hebt;
  • waarom je zo je best aan het doen bent;
  • hoe je je werk of studie beter kan organiseren;
  • hoe je kan werken op een manier die bij jouw manier van denken past en dus sneller kunt leren lezen, beter schrijven en gemakkelijker communiceren.

Gegevens over het boek 

Auteurs:Sjan Verhoeven en Gertrudie Boersen
Uitgever: Garant, 2012 (Nu alweer in de 4e druk verkrijgbaar)
ISBN-nr.:978-90-8575-049-9
Pagina's:405 
Winkelprijs:€ 39,00

 

Dit is ons tweede boek over dyslexie. Binnen een jaar was dit boek toe aan haar derde druk!
Het boek is in elke boekhandel te bestellen, ook online. Nu al bestellen? Klik hier.

Inhoud van het boek

"Dyslexie: stoornis of intelligentie" is geschreven voor en over volwassenen met dyslexie. De auteurs nemen stelling tegen de overtuiging dat dyslexie een stoornis is. Dyslexie komt in belangrijke mate voort uit een andere manier van denken, die in dit boek het conceptuele denken wordt genoemd. Het is die manier van denken die de basis vormt tot het hebben van succes en tot het ontwikkelen van een eigen manier van werken in de studie of op het werk. In die eigen manier van werken is het mogelijk om sneller te lezen, beter te schrijven, duidelijker te communiceren en een brug te leggen tussen conceptuele denkers en lijndenkers.

Het boek geeft de lezer inzicht in wat dyslexie is, wat de oorzaken van faalangst in de vorm van prestatiedrang of uitstelgedrag zijn, en hoe deze twee fenomenen hand in hand gaan. Wanneer de faalangst vermindert, hebben dyslectici ook minder last van hun dyslexie. Door anders naar dyslexie te kijken, zullen dyslectici hun dyslexie beter kunnen accepteren en een positiever zelfbeeld kunnen opbouwen. Een positief zelfbeeld geeft ruimte en vrijheid in het leven en is een goed fundament voor het hebben van succes.

Hoofdstukken

  1. Inleiding
  2. Dyslexie: definities en aanpak
  3. De werking van het dyslectisch brein
  4. Het conceptuele denken
  5. Faalangst bij dyslectici
  6. Het verminderen van faalangst en prestatiedrang bij dyslectici
  7. In balans komen
  8. Een eigen manier van werken
  9. Het geheim van succes
  10. Tot slot

Wil je een kijkje nemen in het boek, klik dan hier.

Meeleesversie

Het boek is voorzien van een primeur in de boeken die over dyslexie gaan. Het volledige boek is namelijk ook beschikbaar als pdf-file met OCR-bewerking via de website van uitgeverij Garant. Op deze website kun je inloggen met de downloadcode die je in het door jouw gekochte boek vindt. Deze pdf-file is vervolgens te openen met behulp van diverse ICT-hulpmiddelen zodat je het boek ook op je computer of I-Pad kunt lezen én beluisteren. Enkele voorbeelden hiervan zijn de programma’s: Kurzweil, ClaroRead, Sprint en Voicebook Reader.

Als je deze pdf-file wilt downloaden, moet je het boek kopen.

De downloadcode vind je voor in het boek.

Recensies

Er zijn verschillende recensies over het boek verschenen in:

Lezers over ons tweede boek

Sandra in een e-mail:

Jemig, wat een interessant boek! Ik heb jarenlang geen boeken kunnen lezen, niet ontspannen genoeg zijn of geen idee hebben wat je zojuist gelezen hebt terwijl je al 3 bladzijdes verder bent. Had het lezen van boeken een paar maanden geleden echt opgegeven. Maar nadat ik gisteren ben begonnen in jullie boek kon ik niet stoppen. Kon gewoon niet stoppen."

Uit een e-mail van Jolien Fokkens, Davis®Counselor:

Beste dames. Op het moment lees ik jullie boek "dyslexie intelligentie of stoornis". Wat een geweldige inspiratiebron!!:) Het boek is een en al herkenning van wat ik ervaar in mijn werk en al jaren aan ouders en leerkrachten probeer duidelijk te maken. Het bevestigt zo wat ik ervaar en zie bij dyslectische kinderen en volwassenen. Het is net als toen ik in 2001 het boek van Ronald Davis "De gave van dyslexie" las. Dit klopt, zo is het. De rode draad in mijn leven is ook dyslexie, hoewel ik het zelf niet heb?! De uitleg van de werking van de hersenen is zo'n geweldige aanvulling op wat ik zelf al weet en voor het eerst lees ik over faalangst bij kinderen. Dat komt zoveel voor en kinderen staan daar vaak zo alleen in. Nu krijg ik ook meer tools om daar iets mee te doen. Ik hoop echt dat dit boek en al onze inspanningen om dyslectici te begeleiden ook de benodigde veranderingen in het onderwijssysteem en in onze samenleving gaan geven. Hartelijke groet.”

Meer podcasts beluisteren? Klik hier. Of luister ze via Spotify.

Tim, in een e-mail:

Na het lezen van dit boek zijn er voor mij heel veel puzzelstukjes op zijn plek gevallen. Het heeft mij heel veel nieuwe inzichten gegeven en na bijna heel mijn leven worstelen met dyslexie, begrijp ik na het lezen van dit boek eindelijk mijn eigen manier van denken."

Veiligheidscoördinator, 38 jaar:

Voor mij als dyslecticus een feest van herkenning! Dit boek heeft mij meer begrip voor zowel mijzelf als voor de niet-dyslectische ander gegeven."

Een moeder, 46 jaar:

De meeste boeken over dyslexie zijn onleesbaar en zwaar. Dit boek is makkelijk leesbaar, analytisch, maar ook praktisch toepasbaar en vooral heel positief. Het is oplossingsgericht en geeft veel handvatten om mijn dyslectische zoon te helpen."

Anoniem op internet:

Wow, dit boek had ik graag jaren eerder willen lezen!"

Zelfstandig onderneemster, 66 jaar:

Dit boek heeft mij van kop tot teen door elkaar geschud. Na het lezen voelde ik dat mijn gedachten kalmeerden. Als ik dit boek 40 jaar eerder had gelezen, had ik mijn werk met veel minder energieverspilling kunnen doen."

Student, 23 jaar:

Dit is het enige niet stoffige boek over dyslexie."

Onderwijzeres, 54 jaar:

Ik heb genoten van jullie boek. Helder, duidelijk en inspirerend. Een must voor iedere pedagoog en onderwijzer."

Ondernemer en directeur, 46 jaar, uit een e-mail:

Hoi Gertrudie en Sjan, bedankt voor dit mooie boek. Ik heb er gisteravond in gelezen en ik sta versteld. Allemaal heel herkenbaar en ook veel handvatten voor onze dochter om op haar school de discussie beter aan te gaan. Mijn complimenten!"